Sunday, February 8, 2009

Isu Perkhidmatan Hospital=Utusan=24 Januari 2009=Memulih perkhidmatan hospital kerajaan

Oleh DR. IRFAN MOHAMAD
SEMINGGU dua ini begitu banyak komen dan berita yang tersiar mengaitkan layanan oleh staf-staf hospital kerajaan terutamanya doktor dan jururawat terhadap pelanggan yang mendapatkan rawatan. Baik dari masa menunggu, mahupun komunikasi kurang berkesan yang berlaku antara pesakit dan perawat.
Semuanya merupakan isu-isu yang telah lama tertera di akhbar, kadang-kadang tersensasi dengan adanya beberapa kes spesifik yang berlaku pada satu-satu masa.
Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa pesakit berhak mendapat layanan yang sepatutnya. Gaya komunikasi yang jika kena caranya sudah cukup untuk menjadi ubat untuk menghilangkan kesengsaraan yang ditanggung.
Memang diakui sepatutnya tiada alasan yang boleh menjadikan suatu herdikan atau kemarahan seseorang petugas kesihatan itu suatu yang boleh dipertahankan. Ia sememangnya suatu kesilapan dan sewajarnya disusuli dengan permohonan maaf.
Profesion perawatan baik kedoktoran dan kejururawatan merupakan suatu yang memerlukan komitmen yang amat tinggi dalam segenap segi.
Adakalanya antisipasi seseorang yang datang untuk mendapatkan rawatan melebihi apa yang dapat diberikan. Dalam mencapai yang segalanya menginginkan situasi ideal, kekurangan di pihak perawat, walaupun bukanlah suatu alasan dalam menjustifikasikan kesilapan yang dilakukan, tetapi harus dilihat atas dasar mereka jua adalah seorang manusia biasa.
Ia tidak seharusnya dilihat sebagai suatu kanser yang sedang merebak dalam profesion itu sendiri, bahkan ia lebih berupa gigitan nyamuk pada kulit.
Jika dengan kaedah pencegahan yang baik, nescaya bilangan gigitan nyamuk ini lama-kelamaan akan berkurangan.
Dari masa ke masa, pihak kerajaan telah sentiasa berusaha untuk memperbaiki kelemahan yang ada dalam sistem kesihatan di negara kita.
Pemberian elaun yang lebih baik, menambahkan jumlah doktor dalam pasaran hospital kerajaan, memperkenalkan ISO dan pelbagai pengukur kualiti perkhidmatan hospital adalah bertujuan untuk mencapai situasi ideal seperti yang diidamkan semua.
Adalah juga tidak adil untuk membandingkan mutu di hospital kerajaan dengan hospital swasta. Banyak faktor yang harus dilihat yang menyumbang kepada perbezaan ini termasuklah jumlah pesakit yang mendapatkan rawatan jauh lebih rendah di hospital swasta, gaji dan elaun yang lebih tinggi bagi kakitangan swasta. Pihak Kementerian Kesihatan dari masa ke masa telah cuba untuk merapatkan jurang ini.
Selain faktor tekanan kerja yang adakalanya menyebabkan seorang doktor itu berkelakuan seperti seorang manusia biasa, ramai juga pesakit yang merungut tentang tempoh masa menunggu. Iltizam kerajaan untuk memendekkan masa tersebut kepada 30 minit masih lagi menjadi suatu harapan yang dikejar belum kesampaian.
Di samping faktor pesakit di hospital kerajaan yang ramai, dan faktor kekurangan bilangan doktor dinisbahkan kepada bilangan pesakit, serta komitmen doktor yang sedia ada terhadap aktiviti perawatan yang lain seperti lawatan ke wad, menguruskan kes-kes kecemasan yang tiada dalam jadual, perbincangan kes pesakit tertentu yang memerlukan penyiasatan yang lebih terperinci mungkin menyebabkan tempoh singkat rawatan pesakit yang lebih awal, menjadi lebih panjang.
Melihat dan merawat seorang pesakit lebih-lebih lagi pesakit baru adalah jauh lebih lama daripada pesakit yang ada dalam rawatan susulan. Justeru, faktor terlebih masa untuk seorang pesakit mungkin sentiasa ada pada mana-mana pesakit.
Tiada doktor yang ingin atau sengaja melewat-lewatkan konsultasi di klinik, baik waktu mula mahupun waktu akhir. Pasti ada sesuatu yang berlaku atau perlu dilakukan yang hanya organisasi jabatannya atau hanya dia dan Tuhannya yang tahu.
Mungkin ada antara kita yang tidak pernah terfikir yang begitu ramai sekali doktor yang tidak dapat makan tengah hari atau setidak-tidaknya makan tengah hari pada masanya disebabkan mereka tidak mahu pesakit menunggu.
Jauh sekali untuk mendapatkan masa yang begitu tenang untuk meneguk secawan kopi pada masa yang orang lain memanggilnya sebagai 'tea break' pada jam 10 pagi.
Bagi mereka yang lebih selesa dan berkemampuan untuk ke hospital swasta teruskanlah kerana ia juga akan menggalakkan agihan pesakit kepada jumlah doktor yang lebih luas.
Bagi yang lain, pintu hospital sentiasa terbuka menanti kedatangan anda. Kami cuba untuk memberikan yang terbaik buat semua, namun atas kudrat dan kapasiti yang ada, mungkin ada kekurangan di sini dan sana.
Kepada perawat sekalian, profesion anda adalah suatu yang dimuliakan. Teruskan khidmat bakti anda kerana anda mempunyai suatu yang amat sedikit orang memilikinya tetapi amat banyak orang yang memerlukannya.
Percayalah, anda tetap seorang doktor yang dikenang bukan sahaja hingga ke akhir hayat bahkan selepas anda meninggal dunia pun, mereka masih lagi memanggil anda sebagai doktor.

3 comments:

Anonymous said...

setuju..most of my friend keje kat goverment mempunyai beban kerja yang tinggi..

Anonymous said...

some of us keje straight 36 hours dan sukar mintak cuti..makan tak payah cakap ,memang selalu miss.

Anonymous said...

http://kerjagomen.blogspot.com/